Thursday 16 February 2012

Rumah siap atau rumah sendiri?Anda tentukan.

Rumah siap seperti rumah yang dimajukan oleh pemaju perumahan mempunyai banyak kelemahan tersendiri daripada rumah yang anda bina mengikut citarasa anda sendiri. Kebanyakan rumah siap dibina didirikan dalam bentuk teres ataupon berkembar di mana anda dapat melihat wujudnya beberapa masalah yang semua orang sedia maklum di mana anda akan menghadapi masalah meletak kenderaan bagi keluarga anda mempunyai 2 atau lebih kenderaan. Jika ruang meletak kenderaan sempit, pastinya lambat laun kenderaan anda akan calar balar kelak. 

Selain itu, bagi yang meminati untuk bercucuk tanam atau menghias rumah dengan hiasan tanaman seperti bunga, pokok renek dan sebagainya pastinya mempunyai masalah besar dan alangkah ruginya bila 5 tahun anda menduduki rumah tersebut, apa-apa pon anda tidak dapat hasil sedangkan kawan anda yang membina rumah sendiri di tanah sendiri atau tanah lot, menikmati buah-buahan tanaman sendiri. Sangat mengharukan bila dapat menikmati buah hasil tangan sendiri.

Lebih menyakitkan hati bila anak-anak jiran anda di taman perumahan (rumah siap) membuat bising seperti bunyi bising motosikal dan lebih menyakitkan hati jika jiran sebelah anda membuat tembok batu antara rumah anda dan jiran anda tetapi tidak di'plaster' di bahagian sebelah rumah anda. Sakit kan mata memandang?

Bukan hendak saya menyakitkan hati anda jika anda membeli rumah siap atau rumah taman. Tetapi cuba anda bandingkan harga rumah yang anda beli dari pemaju dan harga rumah yang anda bina sendiri. Pastinya lebih hebat dan tampak lebih mewah bagi rumah yang anda bina sendiri bagi harga yag sama anda beli rumah siap tersebut.

Fikir-fikirkan lah. selamat beramal..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.